كاليغرافيتي في عمّان | Calligraffiti in Amman

By Mohammad Hijazi and Hussam Da’na

مخرجًا فن الخط العربي من الكتب والمعاهد المتخصصة إلى الشارع، يقدم الفنان التونسي الفرنسي “السّيْد” نمطًا جديدًا من فن الشارع يدمج فيه الخط العربي (أو الكاليغرافي) بالغرافيتي في ما أسماه “الكاليغرافيتي”.

السيد الذي ولد ونشأ في فرنسا، رسم لوحات جدارية في مدن متعددة حول العالم، قبل أن يعود لتونس بعد ثورة 2011، ليرسم واحدة من أبرز وأكبر أعماله على أحد جدران مئذنة مسجد جارا في قابس، مدينته الأم.

في آذار الماضي، أطلق السيد كتابه الأول “جدران ضائعة: رحلة من الكاليغرافيتي في أنحاء تونس”.

الخميس الماضي، قدّم السيد حديثًا عن عمله وفن الكاليغرافيتي عامة على سطوح مكتب حبر. لكن قبل أن يغادر عمّان، ترك بصمته على أحد جدرانها. الفيديو والصور أدناه يصوّران إنتاج هذا العمل الفني.

Taking Arabic Calligraphy out of specialized books and institutes, and into streets, Tunisian-French street artist eL Seed is creating a distinct style that combines traditional Arabic calligraphy with graffiti in what he calls “Calligraffiti.”

Born and raised in France, eL Seed has painted murals in cities around the world, before going back to Tunisia after the 2011 revolution, painting one of his biggest and most notable artworks on the minaret of Jara mosque in his hometown Gabes.

In March 2014, he published his first book, “Lost Walls: A Calligraffiti Journey Through Tunisia.”

Last Thursday, eL Seed gave a talk about his work and the art of Calligraffiti in general, but before leaving Amman, he left his mark on one of its walls. The video and photos below show his artwork in action.