A series of films selected by Emily Jacir
at the Archaeological Site
July 5, 1950 – The famous Sicilian bandit Salvatore Giuliano’ s bullet-riddled corpse is found facedown in a courtyard in Castelvetrano, a handgun and rifle by his side. Local and international press descend upon the scene. Shot in a neo-realist documentary, non-linear style, the film ‘Salvatore Giuliano’ (1962; Francesco Rosi) presents a legal brief against the political establishment and underworld figures who manipulate Giuliano and then eliminate him when he is no longer of any use. It moves back and forth between the late 1940s, when separatist politicians recruited Giuliano and others to do their fighting, and the days leading up to and following Giuliano’s death. Rosi filmed in the exact locations and enlisted a cast of native Sicilians who were impacted by the real Giuliano.
سلسلة عروض أفلام تختارها أملي جاسر
في الموقع الأثري
في الخامس من تمّوز 1950، تم العثور على جثّة قاطع الطرق الصقلّي سالفاتوري غيليانو المثقلة بالرّصاص في باحة في كاسيلفيترانو إلى جانب بندقيّة ومسدّس، ليتقاطر الصحافيّون على الموقع. يقدّم الفيلم، الذي صوّره فرانسيسكو روسّي بطريقة الواقعيّة الجديدة التسجيليّة مرافعة قانونيّة ضد المؤسّسة السياسيّة ورجال عالم الجريمة الذين تلاعبوا بغيليانو قبل أن يقصوه عندما لم يعد مفيداً. ينتقل الفيلم من الخمسينيّات إلى نهاية الأربعينيّات، حيث نظّم السياسيّون الانفصاليّون غيليانو وغيره لخوض معاركهم، حتّى الأيّام التي أدّت إلى مقتله وتلته. تم تصوير الفيلم في نفس المواقع، مع ممثّلين صقليين أصليين تأثّروا بغيليانو الحقيقي.