Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

أمسية موسيقية: يوم العود | Musical Evening: Oud Day

October 22, 2015 @ 7:30 pm

ضمن أمسياتها الموسيقية ، مؤسسة عبد الحميد شومان تقدم عازفي العود والتار همام عيد ، وإيمانوف شهريار آياز وأحمد الخطيب في “يوم العود “.
عن الموسيقيين : همام عيد، موسيقي وعازف على عدد من الآلات العربية أبرزها آلة العود. درس على يد مجموعة من أهم العازفين في الوطن العربي، وأتم دراسته الجامعية في المعهد الوطني للموسيقى – جامعة اليرموك, متخصصاً في الموسيقى العربية. يعد همام عيد من العازفين البارزين على آلة العود في الأردن وعلى المستوى الدولي, فهو حاصل على عدة جوائز عربية وعالمية في العزف والأداء. وكان له مشاركات عديدة في مهرجانات ومؤتمرات فنية وموسيقية في جميع أنحاء العالم.
يتميز همام بطريقته في العزف على آلة العود، إذ أنه يعزف بطريقة معكوسة ودون قلب الأوتار، لكونه أعسر اليد.
إيمانوف شهريار آياز، ولد عام 1989 في باكو، أذربيجان. ولد عازف التار في أسرة موسيقية وحصل على جوائز عدة في عمر مبكر. بدأ شهريار دراسته في معهد أذربيجان الوطني للموسيقى عام 2005، وذلك بعد أن حاز على المركز الأول بجائزة مسابقة أحسان دادشوف الموسيقية. كما أكمل دراسته العليا وحاز على درجة الماجستير في الموسيقى عام 2011 من المعهد الوطني للموسيقى حيث يعمل الآن كأستاذ. حاز شهريار على المركز الأول في مسابقة مقام الدولية الثالثة في أذربيجان وكما حاز على جائزة الأداء المتميز في الفنون عام 2013. شارك شهريار في مهرجانات موسيقية متميزة حول العالم.
أحمد الخطيب، بعد أن تخرّج من جامعة اليرموك في الأردن متخصصاً في آلتيّ العود والتشيللو، بدأ عمله في “المعهد الوطني للموسيقى” في رام الله كأستاذ لآلة التشيللو. في فلسطين، واصل تطوير أفكاره الموسيقية المتعلقة بتوزيع مقطوعات من الموروث الموسيقي العربي الكلاسيكي، وفيها أسس مع مجموعة من الموسيقيين الفلسطينيين والأجانب فرقة “كرلمة”، التي يعني اسمها مسودة الخطّاط في اللغة التركية. في عام 2001، أصدرت الفرقة ألبومها الأول الذي حمل اسمها، وضم مقطوعات من تأليفه، وأخرى من الموروث العربي والتركي الكلاسيكي، بتوزيع جديد. كانت “كَرْلُمة” محطته الأولى. وفي عام 2002، وقبل أن يغادر فلسطين مضطراً، عمل على تأليف قطع ألبومه الأول، كعازف عود منفرد، الذي صدر بعدها بثلاث سنوات تحت عنوان “صدى” 2005. ترجم أفكاره الإيقاعية واللحنية بألبوم “سبيل” 2012 مع عازف الإيقاع يوسف حبيش.
يدرِّس الخطيب الموسيقى في جامعة “غوثنبرغ” في السويد، بعد أن أكمل فيها الماجستير متخصصاً في “ميثولوجيا الموسيقى”. أثناء دراسته وممارسته لمهنة التدريس، استطاع أن يتعرض لأكبر كم ممكن من القوالب والأشكال الموسيقية المختلفة، وظل منحازاً لدور وقيمة العود، فهو اللّاعب الأساسي في معادلته الموسيقية. شارك الخطيب في عدة مهرجانات موسيقى حول العالم.
ملاحظة: جميع التذاكر مجانية وستتوفر قريبا في مكتبة شومان العامة.

As part of its Musical Evenings, Abdul Hameed Shoman Foundation Presents Humam Eid, Imanov Shahriyar Ayaz and Ahmad Al Khateeb in “Oud Day”.
About the Musicians:
Humam Eid, a musician who plays on several Arabic instruments, basically the Oud. He studied music with some of the most important musicians in the Arab world, such as Sakher Hattar and Khalid Mohammed Ali, and continued his higher education in The National Music Conservatory – Al-Yarmouk University, majoring in Arabic Music. Humam is considered one of the most known Oud players in Jordan and internationally; he has several music awards in performance, and he participated in a lot of festivals around the world.
He is left handed, although he doesn’t change the order of the strings, which makes his style special.
Imanov Shahriyar Ayaz (patronymic) was born 1989 in Baku, Azerbaijan. Shahriyar’s mother is a music teacher, therefore, his interest and talent in art has been formulated thanks to the family he was born into.
The young Tar player was considered a musical prodigy and was awarded prestigious awards.
Shehriyar started his studies at Azerbaijan National Conservatory in 2005 after being awarded first place Ahsan Dadashov Music Contest. Shahriyar received his Masters degree in Music, in 2011. Presently he continues to teach at the Conservatory. Shehriyar was awarded the first prize at the 3rd International Mugham Festival held in Azerbaijan and was awarded the peak achievement award in Arts 2013.
Shahriyar performed at several prominent world Music festivals around the world.
Ahmad Al Khateeb : After studying musicology and classical western cello at Al-Yarmouk University (Jordan), Al Khateeb the Edward Said National Conservatory of Music in Palestine and taught Cello at the Oriental Music Department, which later he head. In 1999, he established Karloma, a music ensemble
Al Khateeb moved to Sweden in 2004, where he obtained a Master’s degree in Ethnomusicology and Methodology of Musical Education. Today, Al Khateeb teaches at the University of Gothenburg Theory of Modal Music, Composition and Ensemble Music. He performed as a soloist and with various ensembles in Jordan, Palestine and Sweden.
Al Khateeb launched his solo CD Sada (Resonance) in 2005, and another CD entitled “Sabeel” with Yousef Hebeish was released in 2012. He still composes and performs with Karloma on a regular basis, launching the first CD in 2001 and the second in 2011. Khateeb participated in prominent Arab and International Oud festivals around the world.
Kindly note that all the tickets are free and will be available soon at the Public Library.

Details

Date:
October 22, 2015
Time:
7:30 pm
Event Category:
Website:
www.facebook.com/910986525623199/

Organizer

Shoman Foundation مؤسسة عبد الحميد شومان
Phone:
+962 6 4633627
Website:
http://www.facebook.com/ShomanFDN

Venue

Shoman Foundation مؤسسة عبد الحميد شومان
Amman, 11194 Jordan
Phone:
+962 6 4633627

Events Calendar | رزنامة الفعاليات