| عن لاسلكي

في شهر آذار من هذا العام قمنا بإنشاء مدونة مختصة للتعامل مع قضايا الإعلام والحرية الالكترونية والحجب والأمان الإلكتروني وأطلقنا عليها إسم “لاسلكي” أو Wireless.

تتيح المدونة الفرصة لتغطية كل ما يتعلق بهذه المواضيع، والمستجدات التي تطرأ عليها، ومن ثم دراستها وطرحها للمناقشة، كما تهدف إلى رسم “خارطة الأردن الإنترنتية” لتوضيح مصادر وصل الأردن مع الشبكة العالمية ومدى إمكانية التحكم بها.

هذه المدونة جزء من مشروع بحثي بالتعاون مع Citizens Lab في جامعة تورنتو يعنى بدراسة عدة جوانب من تأثير الإنترنت على المواطنين والمجتمعات في الشرق الأوسط والأردن، مثل آثارها الإجتماعية والتشريعات الناظمة لها  وأثرها على الأمن والخصوصية. حرية الإنترنت وسياسات الحجب وكل ما يتعلق “بحكم” أو قوننة الإنترنت هي إحدى هذه الجوانب التي برزت أهميتها مؤخراً، ونحن نتمنى أن تكون هذه المدونة مساحة للنقاش حولها.

ننتظر السماع لوجهة نظركم حول هذه المواضيع، وندعوكم للمشاركة في النقاش عن طريق
[email protected]

In March, we launched a new blog, Lasilke or Wireless, which was developed specifically to respond to issues around media, censorship, and cyber security. The blog allows us to respond to these issues and investigate quickly topics as they come up. We also plan on illustrating a ‘map’ of the Internet in Jordan, showing how the country is connected, where the Internet enters the country and how easily it is controlled.

The blog is apart of a larger research project on Internet policy, security and social impact. We are working with the Citizen Lab [https://citizenlab.org/] at the University of Toronto to examine issues that citizens in the Middle East and Jordan specifically are facing as we spend more time online. Internet governance and accessibility are just a few of the issues that are growing in importance and we hope this blog will offer a space for discussion.

We encourage your contribution to this discussion space. If you are interested, please don’t hesitate to contact us at [email protected]

Events Calendar | رزنامة الفعاليات