خردة | Khordda

April 29, 2014

By Sara Obeidat and Mohammad Hijazi | محمد حجازي

خردة مساحة مصمّمة للتعبير والإبداع الفني من خلال المحافظة على البيئة وعن طريق الانخراط مع المجتمع المحلي.  هذا المكان الذي يقع في قلب جبل اللويبده على شارع كلية الشريعة جلب عدداً من الفنانين للعمل على مشاريع مختلفة أو عرض منتجاتهم الفنية في المتجر.

في هذه المرحلة الأولية يعتمد خردة على مبدأ  “إعادة الاستخدام” . ولكن تطمح هنا الفاعوري، صاحبة فكرة خردة،  أن تدمج عنصراً تعليمياً في هذه المساحة الإبداعية، كي لا يكون نموذجاً استهلاكياً بحتاً، عن طريق تنظيم ورش عمل تعليمية لصنع المنتجات من خلال إعادة الاستخدام . وقد عقدت الفاعوري بالفعل عدداً من ورش العمل في مناطق مختلفة من الأردن قبل أن تفتتح محل خردة.

تختلف إعادة الإستخدام عن إعادة التدوير. ففي إعادة التدوير تمر المنتجات أو المواد بعملية ميكانيكية لتتجدّدو تعود إلى شكلها الأصلي. أما إعادة الاستخدام ، تتلاعب بالمواد بطريقة مختلفة وتغيّر شكلها كلياً إلى منتجات جديدة. و قالت لنا الفاعوري أن مفهوم إعادة الاستخدام كان  دارجاً في سحاب أكثر من عمّان، حيث شاهدت العديد من النساء يستخدمن علب اللبن القديمة لزراعة الأشجار .

خردة مكان  نابض بالحياة والإبداع و يحتوي على مجموعة متنوّعة من الإكسسوارات، والأثاث، وبيوت العصافير، و الديكورات المنزلية الأخرى التي صنعت من مواد مختلفة نستخدمها في حياتنا اليومية. بالإضافة إلى ذلك تصنع الفاعوري في خردة منتجات حسب الطلب، كما ستتوسّع في مشاريعها قريباً بإضافة الملابس الصوفيّة إلى منتجاتها.

لمعرفة المزيد عن خردة شاهد/ي هذا الفيديو أدناه، زر/زوري صفحة خردة على فيسبوك، أو قم/قومي بزيارة الموقع في اللويبده.

Khordda is a space designed for artistic expression, environmental consideration, and community engagement. Located in the heart of AlLuweibdeh on Kuliyet Al Sharia Street, Khordda has brought together artists to work on various projects within the space, or showcase their products in the store.

At this initial stage, Khordda’s main concept revolves around upcycling. Hana Al Faouri, founder of Khordda, says she would like Khordda to also have an educational component, where she can eventually host workshops for people to make products through upcycling themselves. Faouri has already held a few upcycling workshops in various parts of Jordan.

Unlike recycling, where products or materials usually go through a mechanized process to be remade into their original form, up cycling attempts to reuse these materials in different ways and make them into new products. According to Faouri, the upcycling concept was more noticeable in Sahaab than in Amman, where she saw many women using old yogurt buckets as pots for planting trees.

The space at Khordda is vibrant, with a diverse collection of jewelry, furniture, birdhouses, and other home accessories all made from different products we use on a daily basis. Khordda also takes custom made orders, and will be expanding very soon to clothing items as well.

To learn more about Khordda check out this video, visit the space’s Facebook page, or drop in for a visit next time you are in the area.